Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő u. 23.
Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
1975
Szereplők | Delphine Seyrig, Jan Decorte, Henri Storck, Jacques Doniol-Valcroze, Yves Bical |
Rendező | Chantal Akerman |
Premier | 2024. szeptember 5. |
Korhatár | Tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott. |
Időtartam | 3 óra 20 perc |
A film egy megözvegyült anya főzéssel, takarítással, gyerekneveléssel és ügyintézéssel töltött, szigorúan beosztott idejét követi három napon át. A nő (akinek a neve, Jeanne Dielman, csak a címből és egy felolvasott levélből derül ki) azzal biztosítja megélhetését, hogy minden délután más-más ügyfelet fogad a lakásán, mielőtt a fia hazaér az iskolából. Jeanne számára a szexmunka is a hétköznapi rutin része.
A második napon, az aktuális ügyfél látogatása után Jeanne fegyelmezett viselkedése megváltozik. Vacsorakészítés közben túlfőzi a krumplit, majd a fazékkal kezében céltalanul bolyong a lakásban. Elfelejti rátenni a fedelet a porcelánedényre, amelyben a pénzét tartja, távozás után felkapcsolva hagyja a villanyt a szobában, kihagyja az egyik gombot a köntösén, és elejti a frissen elmosott kanalat. Ezek a furcsa változások egészen addig folytatódnak, amíg a harmadik napon meg nem érkezik az aznapi ügyfele. Az aktus után Jeanne felöltözik, egy ollóval leszúrja a férfit, majd csendben leül az ebédlőasztalhoz.
Az alkotást a szakma a mai napig remekműként, valamint a feminista filmek úttörő alkotásaként tartja számon. Cannes-i premierje után, 1975-ben egy Louis Marcorelles nevű kritikus „a filmművészet történetének első női mesterműveként” írt róla. A Brit Filmintézet 2022-es szavazásán a valaha készült legjobb filmnek választották.
A második napon, az aktuális ügyfél látogatása után Jeanne fegyelmezett viselkedése megváltozik. Vacsorakészítés közben túlfőzi a krumplit, majd a fazékkal kezében céltalanul bolyong a lakásban. Elfelejti rátenni a fedelet a porcelánedényre, amelyben a pénzét tartja, távozás után felkapcsolva hagyja a villanyt a szobában, kihagyja az egyik gombot a köntösén, és elejti a frissen elmosott kanalat. Ezek a furcsa változások egészen addig folytatódnak, amíg a harmadik napon meg nem érkezik az aznapi ügyfele. Az aktus után Jeanne felöltözik, egy ollóval leszúrja a férfit, majd csendben leül az ebédlőasztalhoz.
Az alkotást a szakma a mai napig remekműként, valamint a feminista filmek úttörő alkotásaként tartja számon. Cannes-i premierje után, 1975-ben egy Louis Marcorelles nevű kritikus „a filmművészet történetének első női mesterműveként” írt róla. A Brit Filmintézet 2022-es szavazásán a valaha készült legjobb filmnek választották.
Jegyrendelés
Ha szeretnél jegyet rendelni, válaszd ki a számodra megfelelő időpontot.
november 6., Szerda
Premier